Uneori, editorii publica un autor „fara nume“ pentru ca au incredere in calitatile cartii lui. Sau invers, publica o carte proasta doar pentru ca autorul „are nume“. Insa visul oricarui editor este sa aiba, simultan, o carte buna si un nume de autor cunoscut. Jurnalul actritei Oana Pellea, descoperit si prezentat acum cititorilor de criticul literar Ioana Parvulescu, e un astfel de vis. „Draga Oana, m-a uimit sa gasesc in notatiile tale lucrul pe care numai scriitorii adevarati il au: amprenta stilistica. Jurnalul tau are un ton inconfundabil si, pentru ca nu rezulta din el ca ai experienta scrisului, nu pot decat sa constat ca ai talent. Cuvintele tale au mimica, au gestica, au tot ce le trebuie. Si inteligenta. E la un moment dat, spusa in treacat, o fraza care m-a facut sa tresar, despre o musculita care se afla pe clape si despre nevoia ta de a gasi acele litere, acele cuvinte care sa nu striveasca gaza. Un balet salvator al degetelor pe clapele computerului. Mi se pare o frumoasa metafora a miezului ascuns al jurnalului tau: gasesti cuvintele in stare sa nu ucida viata din lumea efemeridelor care suntem. Jurnalul iti va aduce, indraznesc sa cred, o multime de prieteni. E un jurnal care face bine.“ (Ioana Parvulescu) Dan C. Mihailescu prezinta Jurnal 203-2009 (ProTV, „Omul care aduce cartea“, 3 septembrie 2009) OANA PELLEA, fiica Domnicai si a lui Amza Pellea, cunoscutul actor, s-a nascut pe 29 ianuarie 1962 la Bucuresti. In 1984 a absolvit Academia de Teatru si Film, clasa profesoarei Sanda Manu. In 1984-1987 a fost actrita la Teatrul din Piatra Neamt. Intre 1987 si 1999, cand a devenit liber-profesionista, a jucat la Teatrul Bulandra din Bucuresti. In 2006 joaca alaturi de Clive Owen si Julianne Moore in productia Universal Pictures Children of Men, regia Alfonso Cuarón, film nominalizat la trei categorii de Premiu Oscar. In 2007 este distribuita in productia britanica I really hate my job, regia Oliver Parker, si in productia americana Fire and Ice, regia Pitof. In 2009 joaca in productia maghiaro-germana Bibliothèque Pascal, regia Szabolcz Hajdu.Pentru activitatea ei teatrala, cuprinzand peste 30 de roluri principale, a obþinut numeroase premii, printre care: in 2009, Marele Premiu al Festivalului Comediei Romanesti pentru cel mai bun spectacol, Buzunarul cu paine de Matei Visniec, spectacol pe care l-a regizat si l-a interpretat alaturi de Sandu Mihai Gruia; in 2000, Premiul pentru cariera internationala remarcabila, decernat de Fundatia Culturala Romana; in acelasi an, Premiul Uniunii Teatrale din Romania pentru cea mai buna actrita (rolul Catarina din Imblanzirea scorpiei dupa Shakespeare, productia lui Mihai Maniutiu); in 1996, in urma rolurilor Masa din Trei surori de Cehov, Iulius din Iulius Cezar de Shakespeare, Maria din Woyzeck de Georg Büchner, Premiul pentru cea mai buna actrita decernat de Asociaþia Internationala a Criticilor de Teatru; in 1994, Premiul UNITER pentru cea mai buna actrita (in Mephisto, regia Alexandru Darie).Ca actrita de film, a avut circa 20 de roluri in productii regizate de Alexandru Tatos, Dan Pita, Stere Gulea, Bogdan Dreyer etc. A obtinut pentru rolul principal din Stare de fapt, regia Stere Gulea, numeroase premii internationale, inclusiv cel pentru cea mai buna actrita la Festivalul de Film de la Geneva, Premiul orasului Geneva, premii la Festivalul Filmului Politic de la San Marino si la Festivalul International de Film „Vulturul de Aur" din Batumi, Georgia.Joaca in romana, franceza, engleza, italiana. Participa la turnee de teatru in strainatate (Marea Britanie, Europa, SUA, Asia). A reprezentat Romania in numeroase jurii internationale la festivaluri de teatru si de film.In stagiunea 2008-2009 joaca in Scaunele de Ionesco la Teatrul Bulandra, in Ma tot duc de Marc Doré la Teatrul Foarte Mic si in Buzunarul cu paine de Matei Visniec la Teatrul Metropolis. Numar pagini:220Dimensiuni:13x20cmTip coperta:NecartonataAn aparitie:2009Autor:Oana Pellea